Jest jeden rodzaj sztuki,który wszyscy trawią bez sprzeciwu: sztuka kulinarna.

Jest jeden rodzaj sztuki,który wszyscy trawią bez sprzeciwu: sztuka kulinarna.

niedziela, 26 sierpnia 2012

шопска салата - szopska sałatka

Ta sałatka to charakterystyczny dla kuchni bułgarskiej rodzaj sałatki, z dodatkiem słonego sera (specjalny bułgarski ser szopski - solankowy ser owczy). W lepszych polskich delikatesach także możemy taki ser kupić.

Będąc w Bułgarii zakupiłam kilka produktów na tę sałatkę i w końcu przyszedł czas żeby ją przygotować :)
Najczęściej  w Bułgarii spotykałam wersję sałatki z samymi ogórkami i pomidorami z dodatkiem sera, ale raz jadłam bogatszą wersję z dodatkowymi warzywami i oliwkami i taką też postanowiłam zrobić.


Składniki:
bułgarski owczy, solankowy ser feta
1 zielony ogórek
kilka małych pomidorków
kilka czarnych oliwek
1 mała papryka (u mnie czerwona)
mała cebulaoliwa do skropienia

Na półmisku kładziemy pokrojony w grubszą kostkę ogórek, pokrojone w ósemki pomidory, w paseczki pokrojoną paprykę i w piórka poszatkowaną cebulę. Na wierzch ścieramy na tarce o grubych oczkach ser, skrapiamy oliwą, dekorujemy sałatkę oliwkami koniecznie czarnymi oraz natką pietruszki. Sałatkę już nie solimy gdyż ser solankowy jest wystarczająco słony.


Na poniższym zdjęciu widać oryginalną sałatkę szopską, którą jadłam w Bułgarii a w kolejnych fotkach moją wersję przygotowaną w domu.

oryginalna sałata szopska z Bułgarii
solankowy, owczy ser feta z Bułgarii - cena 5 lewa czyli około 10 zł

moja wersja sałatki przygotowana w domu


Kulinarne podróże

2 komentarze:

  1. Właściwie wygląda jak sałatka grecka, ale w sumie to ten sam region, więc kuchnie się na pewno przenikają :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to prawda, kuchnia bułgarska jest bardzo podobna do greckiej. Oliwki, feta oraz musaki łączą obie te kuchnie.

      Usuń